Effektivare arbetssätt med Process Capability
Det finns mycket att vinna i en organisation genom att skapa effektivare arbetssätt. Vi pratar om processer, arbetsmoment som genomförs gång på gång för att leverera resultat, och hur man säkerställer att de är och förblir effektiva.
Begreppet Process Capability är ett mått för hur bra ett visst arbetssätt levererar resultat. Det finns många metoder för att utvärdera, certifiera och förbättra kvaliteten på en mjukvaruorganisations utvecklingsförmåga. De skiljer sig huvudsakligen beroende på vilken bransch de är tänkta att användas. Inom fordonsindustrin är det A-SPICE som är vanligast. IT-verksamheter väljer företrädesvis ITIL. Den mer generella modellen, CMMI används ofta inom t ex försvarsindustrin.
Gemensamt för metoderna är att de ofta mäts i steg enligt en referens-modell som i bilden nedan.
1
Genomförbar
Rätt aktiviteter genomförs.
2
Upprepbar
Aktiviteterna är planerade och kan upprepas.
3
Förutsägbar
Aktiviteterna utförs genomgående på samma vis.
4
Mätbar
Aktiviteter mäts i syfte att bedöma utvecklingsförmågan.
5
Optimerad
Rätt aktiviteter Utvecklingsförmågan förbättras fortlöpande.
Hitta rätt balans
Alla organisationer som utvecklar programvara har ett arbetssätt. Det kanske inte är dokumenterat eller ens uttalat, men programvaran blir trots allt utvecklad på ett eller annat sätt.
Programvaruutveckling påverkas av faktorer som företagskultur, organisationens storlek och, inte att förglömma, kunders förväntningar. I tillägg präglas programvarubranschen av en myriad olika tekniker, metoder, och verktyg i ständig förändring. I detta myller av olika vägval kan det vara svårt att se vad som verkligen passar in i en organisation, vad som skulle kunna ta dem till nya höjder.
I en strävan att bli effektivare är det lätt att fokusera på konkreta uppgifter av typen identifiera krav, skriva kod och testa releaser. Med all säkerhet finns vinster att göra i en sådan effektivisering, men för de långsiktiga, stora vinsterna behöver den organisatoriska förmågan lyftas.
Det är ofta svårt att ta ett helhetsgrepp om organisationens olika arbetssätt, för att inte tala om att introducera förbättring som en naturlig ingrediens i det dagliga arbetet. Utmaningen ligger i att hitta den optimala balansen mellan ”att få saker och ting gjorda” och ”styra och kontrollera att allt görs enligt förväntan”.
En vanlig strategi är att försöka kopiera referensmodeller, som A-SPICE, för att definiera sitt arbetssätt. Detta är dömt att misslyckas. Referensmodellerna ställer krav på olika områden, som krav, arkitektur och test, men kraven i sig beskriver endast vad som behöver göras. Hur det ska göras beror fortfarande på verksamhetens art. A-SPICE, etc, måste ses som en av flera kravställare på organisationens egna utvecklingsprocess.
Underlätta arbetet
Det är A och O att etablera en tydlig ledstång i förbättringsarbetet. Addalot hjälper organisationer att öka sin processförmåga genom att ta lärdom från relevanta modeller som A-SPICE, ITIL och CMMI.
- Utvärdering av utvecklingsprocessen förmåga i relation till en referensmodell. Syftet kan vara såväl internt förbättringsarbete som utvärdering av leverantörer. Utvärderingarna kan vara formella eller gap-analyser mot CMMI, APSICE och ITIL
- Transformation av utvecklingsprocessens förmåga. Beroende på behovet kan vi genomföra:
- Processdokumentation – att beskriva det rådande arbetssättet så att det blir tillgängligt och begripligt i hela organisationen
- Processförbättring – att förbättra arbetssättet för öka organisationens förmåga
- Processledning – definition av hur styrning, underhåll och utveckling av processer ska fungera, dvs hur processen fortlöpande kan förbättra
- Roller som: Projektledare som tillägg till att driva projektet samtidigt förbättrar processerna
- Processledare där fokus är på att definiera och föra ut ett nytt eller förbättrat arbetssätt
- Quality Assurance att som oberoende till projektet följa upp att processerna följs och identifiera vidare förbättringar